بررسی تاريخ هنرهاي تجسمي اروپا سبك ها و مكاتب نقاشي غربي و شيوه سبك شناسي

بررسی تاريخ هنرهاي تجسمي اروپا       سبك ها و مكاتب نقاشي غربي و شيوه سبك شناسي

اين تحقيق كه تاليفي فشرده از تاريخ هنرهاي تجسمي قاره اروپاست. و در مورد سبك ها و مكاتب نقاشي غربي و شيوه سبك شناسي بحث ميكند . توجه به پيشينه هاي هنري سبب روشن بيني و شناخت راهيابي به هنرها و زيبايي هاست . بنابراين مرور اجمالي به آنها براي هنرمندان و هنرجويان از اهميت فوق العاده برخوردار است .

      بررسيها نشان داده اند كه تمدن ها و هنرها در مناطقي به وجود آمده اند كه داراي آب كافي و هواي معتدل

ومناطق آباداني و جاي زندگاني منا سب تر بوده اند.

      آنچه بيش از همه بايد در اين بررسي ها مورد نظر قرار گيرد ابداعاتي است كه در دوران كهن از راه رابطه الهام و تقليد صورت پذيرفته است .

 

 

اروپا و كوشايي در هنر

     با گذشت  زمان و با ايجاد تغييرات به وجود آمدن شيوه گوتيك محسوس گشت . با به ميان آمدن اين شيوه وافكارالزاما متوجه تقويت تغيير و ايجاد تازگيها شد.درست هنگامي كه روش گوتيك در مقابل پيشرفت سريع نيازها هنوز تحول جديد بعدي موسوم به گوتيك جديد را پيش نياورده بود . در ايتاليا و در منطقه اي از مركز و شمال اروپا موسوم به فلا ندر كه شامل نواحي بلژيك و هلند و جنوب غربي آلمان و قسمت هاي شمال شرقي و تقريبا شرق فرانسه بورگوني بود . زمينه تازه هي براي پيشرفت هنر نقاشي ايجاد شد و در اين كار ايتاليا هم كه تقريبا مدتي در ركود بسر ميبرد . پيشرفت قابل ملا حظه اي را آغاز كرد .

 

ايتاليا و چند كشور اروپايي پيرامون

تا قرن 13 و 16 ميلادي

 

        زمينه پيشرفت هنري ايتاليا هر چند به تدريج از حدود قرن هشتم ميلادي گذاشته شد ولي شروع اساسي ترين فعاليت در حدود قرون 13 و 14 اول دفعه به طور محسوس از شهر پيز  در مجسمه سازي به وسيله نيكلاپيزانو  پيرترين مجمسمه ساز آغاز مي شود . در اين هنگام هنرمندان نواحي ئومبري در مركز فلورانس و نقاط ديگر عموما دست به كار تقليد و تكرار آثاري از روي ساركوفاژها (تابوتهاي موقت ) و مضامين افسانه اي مذهبي زده اند .

        آثار اين دوره خشك و بي روح و تقليدي هستند ولي در اثر توجه هنرمندان به دقت در طبيعت بعد ها پيشرفتهايي براي هنرمندان ايتاليا ميدهد .

 

فلورانس

 

         در حدود اواسط قرن 13 ميلادي " جيوتو" نامئ   اهل فلورانس به فعاليت هنر نقاشي در پيش سيمابو كه نقاشي منتقد و متنفر از شيوه بيزانس بود پرداخت و با كمك انتقادات شديد او و استعداد و جسارت هنري شخصي قدم هايئ كه از عهده معاصران خارج بود برداشت . حركات و حالتهاي تازه اي كه به صورتها ميكشيد داد و زمينه هاي يكنواخت و طلايي شيوه بيزانس را كنار گذاشت و به جاي آنها دورنماهايي از تخته سنگ ها و درختان و چمنزارها به كار برد .

          شاگردان جيوتو غالبا از تدريس او به علت ثقيل و گنگ بودن چيزي نمي فهميدند. از اين رو روش تدريس جيوتو منحصر به شاگرداني شد كه از روي خلوص وحوصله لازم موفقبه درك مطالب ثقيل او مي شدند.

اين شاگردان را جيوتسك مي گفتند.اينان هر چند آثار نسبتا خوشايند به وجود آورده اند ولي خيلي جالب وعميق نيستند.

در عصر جيوتو فردي به نام دوچيو كه مسن تر از جيوتو بود قابل ذكر است . اين نقاش فعاليت زيادي داشت ولي از لحاظ نوع كار بستگي ا وبه زمان هنري (كه به گذ شته يا عصر

 

دانلود فایل

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 13 =